آیا شما هم به پوشیدن لباس‌های روشن و سفید علاقه دارید؟ لکه عرق!! با شنیدن این کلمه کم کم از علاقه خود دست می‌کشید؟ رنگ‌های روشن و سفید به راحتی لک‌دار شده و این اتفاق بیشتر برای زیر بغل و لباس زیر می‌افتد. و یکی از ناخوشایندترین اتفاقات دیدن لکه‌های زرد یا سفید روی لباس است. بی‌توجهی به لکه عرق باعث ماندگاری آن روی لباس می‌شود.

در این مطلب از وبلاگ تولیدی کرال روش‌های پاک کردن لکه عرق را از انواع لباس‌ها شرح می‌دهیم. توصیه می‌کنیم در صورتی که در پاک کردن لکه لباس تردید دارید، آن را به یک خشک‌شویی معتبر بسپارید. زیرا هر گونه اشتباهی ممکن است ماندگاری لکه و آسیب بافت لباس را در پی داشته باشد.

علت به وجود آمدن لکه عرق روی لباس

عرق بدن شما رنگی نیست! پس چرا لکه عرق روی لباس ایجاد می‌شود؟ عرق بدن ترکیبی از نمک، آب، چربی و پروتئین است که در زمان تعریق با مواد دیگری مانند اسپری‌ها، عطر، ادکلن یا الیاف پارچه ترکیب شده و رنگ آن تغییر می‌کند. بخش زیادی از اسپری‌های ضد عرق را آلومینیوم تشکیل داده که باعث کمتر خیس شدن لباس در هنگام تعریق می‌شود و این موضوع به مرور زمان و تجمع عرق در بافت پارچه باعث ایجاد لکه‌های ناخوشایندی می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از دئودورانت‌هایی که برچسب pH خنثی دارند استفاده کنید.

شستن لباس ها

انواع روش پاک کردن لکه عرق

مشاهده لکه عرق روی هر نوع لباسی با هر رنگی بسیار آزار دهنده است و شما را در شرایط سختی قرار می‌دهد. لکه‌های عرق به مرور زمان با ترکیب شدن عرق بدن با مواد شیمیایی به وجود می‌آید و آشنایی با روش‌های پاک کردن لکه عرق کمک زیادی به رفع این نگرانی می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از قدیمی و سرسخت شدن لکه‌های عرق به فکر تمیزی و از بین بردن آن‌ها باشید. با استفاده از محصولات طبیعی و در دسترس در خانه‌ی خود می‌توانید عمل پاک کردن لکه‌های عرق از روی هر لباسی را به راحتی انجام دهید.

استفاده از آب اکسیژنه و جوش شیرین

با استفاده از این روش باعث پاک کردن لکه عرق از لباس زیر و سایر لباس‌ها می‌شوید و هم بوی بد آن را از بین می‌برید. برای این کار مقداری جوش شیرین را با آب اکسیژنه ترکیب کرده و سپس لکه عرق را به مدت ۳۰ دقیقه درون این محلول قرار دهید. بعد از گذشت این زمان، به وسیله‌ی یک مسواک نرم لکه را پاک کنید و بعد از آن لباس را با یک شوینده خوب شستشو دهید تا اثری از لکه عرق باقی نماند.

از بین بردن لکه عرق با استفاده از سرکه سفید

با این که لباس‌های رنگی لکه عرق را به خوبی نشان نمی‌دهند ولی لکه را به خود می‌گیرند. برای پاک کردن لکه عرق می‌توانید مقداری سرکه سفید را با آب ترکیب کرده و محل لکه را به مدت ۳۰ دقیقه درون آن قرار دهید و با استفاده از یک پارچه یا مسواک نرم لکه را پاک کنید. بعد از پاک شدن لکه لباس خود را بشویید. نکته مهمی که بیان آن در این جا اهمیت دارد این است که برای شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی به برچسب روی لباس دقت کرده و از برنامه و دمای مورد نیاز برای شستشو استفاده کنید.

رفع لکه عرق باسفید کننده

استفاده از سفید کننده‌ها مربوط به پاک کردن لکه عرق از لباس زیر و لباس‌های سفید است. برای این کار در یک تشت، آب ولرم ریخته و مقداری سفید کننده داخل آن بریزید و قسمت لکه عرق را به مدت ۵ دقیقه درون آن قرار دهید و به وسیله‌ی یک مسواک نرم آن را از بین ببرید. در پایان لباس‌های سفید را به خوبی شستشو داده تا اثری از لکه عرق باقی نماند.

استفاده از بکینگ پودر برای پاک کردن لکه عرق

پاک کردن لکه عرق به میزان لکه روی لباس بستگی دارد. چند قاشق غذاخوری بکینگ پودر را با آب مخلوط کرده تا خمیری یکنواخت به دست آید. سپس خمیر را روی محل لکه عرق قرار دهید و به مدت ۱ الی ۲ ساعت صبر کنید تا خمیر به طور کامل روی محل خشک شود. بعد از این مرحله لباس خود را به خوبی آبکشی نمایید.

استفاده از نمک برای پاکسازی جای لکه عرق

در این روش ۴ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب داغ حل کنید. لباس را درون این محلول قرار داده و محل لکه عرق را به وسیله‌ی یک پارچه یا مسواک نرم بمالید تا اثری بر روی لباس باقی نماند.

استفاده از آسپرین

برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌ به ویژه لباس‌های سفید، از این روش استفاده کنید. کپسول آسپرین را باز کنید و پودر درون آن را در نصف فنجان آب داغ حل کرده و لکه عرق را به مدت ۲ ساعت درون آن قرار دهید. بعد از گذشت زمان، به خوبی لباس را بشویید و بعد از خشک شدن متوجه راحتی پاک کردن لکه عرق از لباس زیر و سایر لباس‌های خود خواهید شد.

استفاده از آب سرد

اگر لباستان در مرحله زرد شدن لکه قرار دارد، از آب سرد برای پاک کردن لکه عرق استفاده کنید. به این صورت که لکه عرق را زیر آب سرد قرار داده و با ملایمت محل لکه را بمالید تا لکه پاک شود. تمام سعی خود را بکنید که از آب گرم استفاده نکنید زیرا آب گرم باعث تثبیت لکه‌ها می‌شود.

پاک کردن لکه عرق لباس‌های سفید

یکی از لباس‌هایی که نمی‌توان از آن گذشت، لباس‌های رنگ روشن به خصوص رنگ سفید است. رنگ روشن و سفید باعث تاثیری مثبت روی روحیه شده و نشان‌دهنده مرتب بودن و قابل اعتماد بودن فرد است. با تمام این‌ها وجود یک لکه زرد عرق در آن می‌تواند تمام حس خوب شما را نابود کند. در این جا دانستن شیوه درست پاک کردن لکه عرق می‌تواند مشکل شما را حل کند. این کار برای لباس سفید بسیار سخت‌تر است. در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که کمک زیادی به پاک کردن آن از روی لباس سفید می‌کند.

پاک کردن لکه عرق لباس‌های سفید
  1. محل لکه را برای مدتی در آب گرم خیس کرده و اجازه دهید لکه در آب حل شود.
  2. مقداری شوینده را با سرکه سفید یا جوش شیرین و آب یا هیدروژن پراکسید ترکیب کنید. در نظر داشته باشید اگر قصد استفاده از جوش شیرین را دارید نسبت ترکیب آن با آب یک به دو است.
  3. ترکیب انجام شده را روی لکه ریخته و ۲۰ دقیقه صبر کنید. بیان این نکته حائز اهمیت است که میزان زردی لکه روی زمان کافی تأثیرگذار است. به عنوان نمونه گاهی برای پاک کردن لکه عرق از لباس زیر لازم است ترکیب اشاره شده به مدت یک شبانه روز روی لکه باقی بماند.
  4. بدون پاک کردن ترکیب از روی لباس آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. از شوینده‌های دیگر می‌توانید استفاده کنید.
  5. بعد از اتمام برنامه‌ی شستشو، لباس را بررسی کنید. اگر همچنان لکه باقی مانده بود مراحل را از اول تکرار کنید.

از بین بردن لکه عرق از روی لباس‌های رنگی

همان اندازه که روی لباس‌های سفید، دیدن لکه عرق آزاردهنده است، روی لباس‌های رنگی هم حس بدی را به وجود می‌آورد. برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس رنگی نیز می‌توانید از روشی که برای پاک کردن این لکه از روی لباس سفید پیشنهاد شده است، استفاده کنید.

اما فراموش نکنید که استفاده از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید به رنگ لباس آسیب می‌زند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید.

از بین بردن لکه عرق از روی لباس‌های رنگی

از بین بردن لکه عرق از روی لباس‌های مشکی

لباس تیره به خصوص مشکی کثیفی را نشان نمی‌دهد! شما هم حتما چندین بار این جمله را شنیده‌اید! یکی از باورهای غلط بین مردم این است که لباس‌های تیره مخصوصا مشکی کثیفی را نشان نمی‌دهد. درست است که لکه‌های تیره و چرک را کم‌تر نشان می‌دهد ولی اگر کمی خاکی شود یا لکه روشن روی آن بیفتد، به وضوح دیده می شود و یکی از بدترین لکه‌ها، لکه سفید عرق است.

برای پاک کردن لکه عرق لباس‌های مشکی چند مرحله ساده زیر را انجام دهید:

  1. لباس را در آب گرم خیس کنید و مقداری شوینده را روی لکه ریخته و به آرامی روی آن بمالید و مدت زمان ۳۰ دقیقه صبر کنید. پس از سپری شدن زمان لازم لباس خود را بشویید.
  2. یک قاشق غذاخوری سرکه را با نصف فنجان آب ترکیب کرده و با یک اسفنج روی محل لکه عرق بکشید. این کار باعث پاک کردن لکه عرق از لباس زیر مشکی و رفع بوی آن نیز می‌شود.
  3. با کمی آب یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را ترکیب کرده تا حالت خمیری پیدا کند. سپس روی محل لکه عرق بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و بعد از آن لباس را بشویید.
از بین بردن لکه عرق از روی لباس‌های مشکی

سخن آخر

مشاهده لکه عرق روی هر نوع لباسی با هر رنگی بسیار آزار دهنده است و شما را در شرایط سختی قرار می‌دهد. لکه‌های عرق به مرور زمان با ترکیب شدن عرق بدن با مواد شیمیایی به وجود می‌آید و آشنایی با روش‌های پاک کردن لکه عرق کمک زیادی به رفع این نگرانی می‌کند. پیشنهاد کرال به شما این است که قبل از قدیمی و سرسخت شدن لکه‌های عرق به فکر تمیزی و از بین بردن آن‌ها باشید و با استفاده از محصولات طبیعی و در دسترس در خانه‌ی خود عمل پاک کردن لکه‌های عرق از روی هر لباسی را به راحتی انجام دهید. بسیار سپاسگزاریم که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. به امید نابودی تمام لکه‌های روی لباس شما!


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *