هر شخصی چه مرد و چه زن ممکن است در کمد لباس خود چندین دست لباس زیر داشته باشد. لباس زیر نقش مهمی را در سلامت زنان و مردان ایفا می‌کند. با این حال ممکن است خیلی از این افراد نکات زیادی را در رابطه با زمان تعویض لباس زیر و مدت استفاده از آن‌ها را ندانند. از سوی دیگر بسیاری از افراد بهداشت این نوع لباس را مربوط به زنان می‌دانند که تصور اشتباهی است و مردان نیز باید مانند زنان به بهداشت لباس زیر و زمان تعویض آن‌ها توجه نمایند.

زمان تعویض لباس زیر چه موقع است؟

نکته مهم در رابطه با مدت زمان استفاده از یک لباس زیر آن است که تمامی آ‌ن‌ها باید به صورت مرتب عوض شوند و از سوی دیگر این نوع لباس‌ها از جمله شورت، زیر پوش و… دارای تاریخ انقضا هستند و مانند سایر لباس‌ها نمی‌توان آن‌ها را در دراز مدت استفاده نمود. این نوع لباس‌ها را حتی اگربا شوینده‌های قوی نیز بشویید، باکتری‌ در آن‌ها زنده خواهد ماند. استفاده طولانی مدت و بیش از یک روز از آن‌ها بیماری زا خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد زمان تعویض لباس زیر در کنار آنکه نقش مهمی را در سلامت زنان و همینطور مردان ایفاد می‌کند، حتی می‌توانند بر روی حالات روحی فرد نیز تاثیر گذار باشند و حس پاکی و تمیزی را برای آن‌ها ایجاد کند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند که لازم است لباس زیر حداقل روزانه یک بار تعویض شود. البته اگر فرد زیاد عرق کند و یا احتمال آن که به خاطر رطوبت و ترشحات احساس ناخوشایندی داشته باشد، می‌تواند بیش از یک بار لباس زیر را تعویض کند.

 بسیاری از افراد ممکن است برای آنکه حوصله یا وقت تعویض این نوع لباس را به صورت مرتب نداشته باشند، بخواهند از پدهای روزانه استفاده کنند که این کار توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت و خارش پوستی شود. افراد با توجه به میزان فعالیتی که انجام می‌دهند باید مراقب بهداشت لباس زیر باشند و در صورت نیاز بیش از یک بار در روز این نوع پوشاک را تعویض نموده و لباس تمیز و خشک بپوشند. اگرچه شورت‌ نسبت به سایر لباس‌های زیر بیشتر در معرض آلودگی و رطوبت و ترشحات قرار دارد، اما زیر پوش و تاپ و سینه‌بند‌های زنانه نیز از جمله مواردی هستند که باید به صورت مرتب عوض شده و به بهداشت آن‌ها توجه کرد.

زمان تعویض لباس زیر با توجه به جنس آن

لباس‌های زیر نیز مانند تمام پوشاک در جنس‌های از قبیل نخی، گیاهی، نایلونی تولید می‌شوند. بسته به شرایط و قیمت‌ها افراد می‌توانند هر یک از این انواع را تهیه کنند. اما از انجایی که این نوع لباس‌ها با بخش‌های حساسی از بدن در تماس هستند، در نتیجه باید هنگام خرید، به کیفیت و الیاف‌هایی که از آن ساخته شده است توجه ویژه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا زمان تعویض هر یک از این جنس‌ها را بررسی کنیم.

  • لباس زیر نخی: جنس نخی لباس زیر از جمله بهترین نوع به حساب می‌آید. لباس زیر نخی در کنار ساده و نرم بودن، می‌تواند هوا را به خوبی از خود عبور داده و همینطور رطوبت و ترشحات را جذب کند. جذب ترشحات و رطوبت توسط این نوع لباس زیر می‌تواند به سلامت شخص کمک کند. با این حال مدت استفاده از لباس زیر نخی نباید طولانی باشد. این جنس باید به صورت مرتب و روزانه عوض شود و حتی اگر لازم باشد این زمان تعویض می‌تواند به بیشتر از یک بار در روز برسد. هنگام خرید این جنس لباس زیر توجه داشته باشید که نوع مرغوب آن را انتخاب نمایید و همینطور موقع شستوشو آن‌ها را جدا بشویید.
  • لباس زیر نایلونی: لباس زیر نایلونی می‌تواند از جمله پوشاکی باشد که حساسیت پوستی ایجاد کند. از آنجایی که امکان جریان هوا در جنس نایلونی بسیار کم بوده و همینطور جذب رطوبت و ترشحات نیز کم است، در نتیجه باید در حد امکان از خرید این جنس برای لباس‌های زیر خودداری شود. به طور کل الیاف مصنوعی همانند لباس زیرهای ساخته شده از نایلون می‌تواند از عبور جریان هوا به اندام‌ها جلوگیری کرده و با توجه به نگه داشتن رطوبت و گرما محیط را برای ایجاد عفونت و رشد قارچ مساعد نماید. در صورتی که طی شرایطی از این جنس استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید مدت استفاده از لباس زیر نایلونی بسیار محدود است و این زمان می‌تواند تنها چند ساعت باشد. جنس نایلون برای لباس‌های زیر از بدترین جنس‌ها به شمار می‌رود.
  • لباس زیر گیاهی: از جمله جنس‌هایی که در فروشگاه‌های لباس زیر برای خرید به خریداران معرفی می‌شود نوع گیاهی این اجناس است. هنگام خرید نوع گیاهی باید توجه داشته باشید که از الیاف گیاهی تولید شده باشند و تقلبی نباشند. زیرا بسیاری از این لباس‌ها اصلاً گیاهی نیستند. اگرچه جنسی بسیار لطیفی دارند اما ممکن است از الیاف و پارچه‌های نوع نایلونی و نامرغوب تولید شده باشد و به نام گیاهی به خریدار، معرفی شود.

از جمله مهم‌ترین الیاف گیاهی که برای تولید لباس زیر از آن استفاده می‌شود پنبه است.

همچنین کتان، کنف نیز از سایر الیاف‌های هستند که می‌تواند برای تولید لباس‌های زیر گیاهی از آن‌ها استفاده کرد. این الیاف‌ها عرق، چربی و رطوبت را به راحتی جذب می‌کنند و از ایجاد عفونت و آلودگی و بیماری‌های قارچی جلوگیری خواهد کرد. البته به شرط آنکه به صورت مرتب و روزانه عوض شوند. زمان تعویض لباس زیر گیاهی نیز مانند لباس زیر نخی است و حتی اگر لازم باشد باید بیشتر از یک بار در طول روز تعویض گردد.

چند وقت یکبار لباس های زیر جدید بخریم؟

ممکن است برای بسیاری از افراد سوال باشد که تاریخ انقضای یک لباس زیر چه مدت است. همینطور ممکن است بسیاری از افراد بگویند که زمانی که لباس‌های زیر مرتب شستشو می‌شود پس لازم نیست تا طی زمان مشخصی دور انداخته شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که امکان آن که در یک لباس زیر تمیز هزاران باکتری وجود داشته باشد دور از انتظار نیست.

در واقع لباس‌های زیر بسیار لباس‌های حساسی هستند و چون با نقاطی از بدن در تماسند که آلودگی و باکتری ایجاد می‌کنند، در نتیجه آلودگی در آن‌ها نیز بالا خواهد بود. مواردی از جمله نحوه شستشو و یا استفاده از ماشین لباسشویی نیز می‌تواند باکتری‌های لباس‌های زیر را افزایش دهد.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های مدفون نیز از جمله باکتری‌هایی هستند که در این نوع لباس وجود دارند و با شستوشو نیز اثراتی از آن‌ها باقی خواهد ماند. با تمام این اوصاف توصیه می‌شود حداقل سالانه لباس‌های زیر از قبیل شورت، زیر پوش و … را دور بیندازید و لباس‌های جدیدی به خصوص از جنس نخی خریداری نمایید.

همینطور افرادی که ورزش می‌کنند و یا پیاده روی می‌کنند باید به زمان تعویض لباس زیر خود توجه داشته باشند و در صورت عرق کردن باید در اسرع وقت لباس‌های زیر خود را تعویض نمایند. این کار از ایجاد آلودگی و چربی نیز جلوگیری خواهد کرد. وجود ترشح، ادرار، لکه خون از جمله مواردی هستند که پس از مشاهده آن‌ها بر روی لباس زیر باید سریعاً تعویض شود. زیرا احتمال تبدیل آنها به عفونت و زخم بسیار بالا است.

عوارض طولانی مدت استفاده از لباس زیر

لباس‌های زیری که مدتی است پوشیده می‌شود، معمولاً حاوی باکتری و قارچ هستند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که بر روی آنها لکه‌های خون یا زخم و مدفوع وجود داشته باشد. از جمله عوارض دیر عوض کردن لباس زیر می‌توان به بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد جوش‌های قرمز اشاره کرد. احتمال ایجاد حساسیت‌های پوستی و تناسلی و عفونت نیز در ناحیه بیکینی وجود دارد. بیماری‌های قارچی از عوارض دیگی هستند که اگر به زمان تعویض لباس زیر توجه نشود، شخص را آلوده کرده و عوارض خطرناکی را بیافریند.

شستشو لباس زیر

حتی اگر برای شستن و تمیز کردن لباس‌های زیر خود از بهترین پاک کننده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها استفاده می‌کنید بازهم باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در این نوع لباس وجود دارند، ممکن است باقی بمانند و از بین نروند. این نوع لباس‌ها ممکن است در نگاه اول بسیار سالم و تمیز به نظر برسند که این طور نیست. اما با این حال شما باید به زمان تعویض و تاریخ انقضای آن‌ها توجه نمایید. به طور کل شستشوی لباس با پاک کننده‌های قوی و یا اتو کردن آن‌ها تاثیر زیادی بر روی از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها نخواهد داشت.

یک لباس زیر آلوده می‌تواند سایر لباس‌ها را نیز آلوده کند و عفونت و بیماری به نقاط دیگر بدن کشانده شود. علاوه بر توجه به مدت استفاده از لباس زیرتان، به نحوه شستوشوی آن‌ها نیز باید دقت کرد.

سخن آخر

نکته مهم در رابطه با مدت زمان استفاده از یک لباس زیر آن است که تمامی آ‌ن‌ها باید به صورت مرتب عوض شوند و از سوی دیگر این نوع لباس‌ها از جمله شورت، زیر پوش و… دارای تاریخ انقضا هستند. اما بهترین جنس برای آن‌ها جنس نخی است اگرچه لباس زیر گیاهی نیز نوع مناسبی خواهد بود ولی با توجه به آنکه این جنس تقلبی در بازار زیاد است بهتر است در انتخاب آن دقت شود. حتی اگر برای شستن و تمیز کردن لباس‌های زیر خود از بهترین پاک کننده ها و ضدعفونی کننده‌ها استفاده می‌کنید بازهم باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در این نوع لباس وجود دارند، ممکن است باقی بمانند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *