لباس تونیک بلوز بلندی است که با نام تونیک شناخته می‌شود. فرق تونیک و بلوز در اندازه لباس است و تونیک بلندتر از بلوز دوخته می‌شود و این اندازه از زیر خط باسن و میان ران تعریف می‌شود. آستین این نوع لباس نیز می‌تواند هم بلند و هم کوتاه طراحی شود. همینطور برای طراحی روی لباس می‌توان از انواع مدل‌ها و طراحی‌ها استفاده کرد و یقه‌های زیبا و یا اسپورت را بر روی آن کار کرد. این نوع پوشش هم مناسب بانوان و هم آقایان است و محبوبیت زیاید بین این افراد دارد.

استفاده از تونیک در قدیم

قدمت استفاده از لباس تونیک

از جمله قدیمی‌ترین نوع لباس که در کاوش‌های تاریخی نیز به وفور یافت شده است، این مدل لباس است. این لباس با قدمتی طولانی هم مورد استفاده زنان و هم مورد استفاده مردان بوده است. البته این پوشش در دهه‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده و با توجه به مد و سبک‌های کنونی، مورد توجه طراحان لباس قرار گرفته است. همینطور اقوام زیادی در سراسر دنیا این سبک لباس را در پوشش رسمی خود استفاده می‌کنند.

تونیک نارنجی بودایی

چرا لباس تونیک طرفداران زیادی دارد؟

دست خیاطان و طراحان لباس برای طراحی این لباس باز است و می‌توانند تغییرات زیادی بر روی آن انجام دهند. از طرف دیگر این لباس را می‌توان هم در منزل و هم به عنوان لباس مجلسی استفاده کرد. این نوع پوشاک اگر در خانه و به عنوان لباس راحتی پوشیده شود معمولا گشاد و لخت دوخته می‌شود و همینطور حالت اسپورت می‌تواند داشته باشد. در نتیجه دیگر لازم نیست تا طراحی خاصی بر روی آن صورت پذیرد. البته بستگی به نظر خریداران و طراحان لباس دارد که تونیک خانگی را چطور طراحی کنند. طراحی ساده و راحت بودن تونیک خانگی باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد.

تونیک را می‌توان با پارچه‌های مختلف در مراسم‌ها و کاربرد‌های متنوعی استفاده کرد. پارچه‎های زخیم و تور و یا پشمی و ساتن، از جمله پارچه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای دوخت این مدل پوشاک استفاده کرد. از سوی دیگر استفاده از این لباس تنها به فصل خاصی معطوف نمی‌شود و می‌توان آن را علاوه بر بهار و تابستان در پاییز و زمستان نیز پوشید. فقط کافی است جنس پارچه را مناسب فصل انتخاب کنید. موقعی که تونیک گشاد و با پارچه‌های نخی تولید شود می‌توان از آن در هوای گرم و شرجی نیز استفاده کرد بدون هیچگونه ایجاد مزاحمتی. از دلایل دیگر محبوبیت این نوع لباس می‌توان به بلندی آن اشاره کرد. زیرا انقدر بلند نیست که دست و پاگیر باشد، در نتیجه می‌توان از آن به عنوان پوششی در محل کار نیز بهره برد. از سوی دیگر این مدل پوشاک با سایر لباس‌های دیگر مانند دامن، ست می‌شود.

 انواع تونیک

تونیک‌ها به طور کل امروزه در دو دسته زنانه و مردانه قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها نیز داری دسته‌بندی‌ جداگانه‌ای است. توینک مردانه و زنانه ممکن است در طراحی با یکدیگر متفاوت باشند ولی بلندی لباس همان اندازه‌ای است که قبلا تعریف کردیم. در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

تونیک زنانه

تونیک زنانه معمولا با طراحی‌های مناسب این طیف از جامعه دوخته می‌شود و ممکن است دوخت و دوزهای متنوع، یقه و آستین‌های کار شده داشته باشد. تونیک زنانه و یا دخترانه علاوه بر لباس راحتی می‌تواند در مجالس و یا به عنوان لباس کار نیز مورد استفاده قرار گیرد. به طور کل انوع تونیک زنانه و یا دخترانه در سه دسته زیر دسته بندی می‌شود:

تونیک دخترانه سفید کوتاه با آستین بلند

توینک راحتی

تونیک زنانه خانگی و یا راحتی در خانه و مکان‌هایی که مناسب پوشیدن لباس راحتی و خانگی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع در بین زنان و دختران بسیار محبوب است. این لباس چون در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است دست و پاگیر نباشد در نتیجه در دوخت آن از پارچه‎های نخی و یا کرپ و یا پارچه‌هایی با جنس‌های نرم و راحت و لخت استفاده می‌شود. همینطور ممکن است ساده باشد و یا بر روی آن طراحی صورت گرفته باشد که بستگی به سلیقه مشتری دارد. اما چون در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد در نتیجه طرفداران این سبک ترجیح می‌دهند ساده طراحی شده باشد. همینطور یک توینک راحتی و یا خانگی پاییزه و یا مناسب زمستان می‌تواند بافته شود و یا از پارچه‌های مناسب این فصول بهره ببرد.

تونیک مجلسی

تونیک مجلسی بر خلاف نوع خانگی این پوشش معمولا از مد و طراحی‌های زیبا بهره می‌برد. معمولا طرفداران این پوشش در مراسم‌هایی ممانند جشن و عروسی تمایل دارند لباسشان از پارچه‌های خاص و زیبا دوخته شده باشد و همینطور مطابق مد روز باشد. این نوع پوشش مجلسی را می‌توان در انواع گشاد و یا کاملا فرم بدن دوخت. تمام این موارد بستگی به سلیقه افراد دارد.

تونیک زنانه قرمز بلند

تونیک زنانه اسپرت

این نوع را می‌توان در محل کار مثلا کار آشپزی و یا کار آرایشگری و … استفاده کرد. همینطور برای ورزش کردن نیز مناسب خواهد بود. در این صورت باید پارچه مناسب این نوع تونیک انتخاب شود. در فصول سرد نیز می‌توان آن را در زیر لباس گرم پوشید. البته هنگام پوشیدن این نوع لباس باید سبک پوشش جامعه و محل کار نیز رعایت شود.

تونیک پسرانه مردانه

تونیک مردانه و یا تونیک پسرانه

ممکن است بسیاری از افراد گمان کنند که تونیک یک لباس زنانه است و مناسب این طیف از جامعه نیست. این درحالی است که در گذشته مردان در جامعه بیشتر از این نوع لباس نسبت به زنان استفاده می‌کردند.

این نوع پوشش برای آقایان علاوه بر خانه به عنوان لباس راحتی، اسپورت و مجلسی نیز مناسب خواهد بود. بر خلاف تونیک زنانه، توینک مردان معمولا در جنس و رنگ با هم تفاوت دارند و مانند لباس زنان بر روی یقه و آستین، طراحی‌هایی به سبک پوشش خانم‌ها انجام نمی‌شود.

چند سالی است که تونیک‌های پسرانه نیز بسیار مورد توجه این افراد قرار گرفته و در واقع تبدیل به یک استایل مردانه و پسرانه شده است. انتخاب یک تونیک علاوه بر زن و مرد بودن به نکات دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

تونیک مرد و زن ست آبی زرد

انتخاب تونیک مناسب با فرم بدن

لباس از جمله موارد مهمی است که باید هنگام حضور در جامعه و مجالس و … به آن توجه ویژه‌ای شود. زیرا بر روی معرفی شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد. امروزه بیشتر افراد این نکته را می‌دانند که باید لباسی مناسب با موقعیت و فرم و شکل بدنشان انتخاب کنند. در نتیجه لباس تونیک که جزو لباس‌های پر طرفدار نیز محسوب می‌شود لازم است هنگام خرید آن نکاتی را مد نظر قرار دهید.

تونیک برای افراد با سایز بزرگ

معمولاً بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند و باید هنگام خرید لباس، پوشاکی با سایز بزرگ را انتخاب کنند ترجیح می‌دهند لباسشان در طول روز، به ویژه اگر یک لباس راحتی باشد، آن‌ها را اذیت نکند. پس بهتر است این افراد تو‌نیکی بخرند که گشاد بوده و از نظر ظاهری نیز راحت و مورد پسند آن‌ها باشد.

تونیک مناسب برای بدن‌های گلابی شکل

اگر دارای بدنی به فرم گلابی هستید بهتر است تونیکتان چاک داشته باشد و تونیکی که به بدن بچسبد و همینطور طراحی تنگ داشته باشد استفاده نشود. می‌توانید تونیک‌هایی که یقه‌های کار شده و یا یقه‌های باز و قایقی دارند استفاده نمایید. افرادی با فرم بدن گلابی شکل می‌توانند در کنار تونیک مجلسی از گردنبندهای کلفت و حجیم استفاده کنند تا قسمت بالای بدن توازن بهتری با بخش پایینی بدن داشته باشد.

تونیک مناسب بدن‌هایی با فرم سیب شکل

افرادی که بدن سیب شکل دارند بهتر است تونیک‌های چسبان و تنگ نپوشند. در واقع باید طوری لباس بپوشند تا توازن بهتری بر روی بخش بالای بدن و پایین ایجاد شود. زیرا تونیک در واقع لباسی کوتاه به شمار می رود که تا میانه ران و پایین تر از باسن است.

این نوع لباس برای افرادی با فرم بدن سیب شکل می‌تواند در رنگ‌های تیره و الگوهای کوچک طراحی شود. در این صورت سایز بالاتنه، کوچکتر دیده خواهد شد. همینطور می‌توانید از گردنبند و گوشواره‌های کوتاه استفاده کنید. این نکته نیز غافل نشوید که تونیک را می‌توانید علاوه بر شلوار و شلوارک با دامن نیز بپوشید. جنسی که برای تونیک نیز استفاده می‌کنید بسیار مهم است، جنس نخی و کتان با گل‌های ریز همراه با کفش پاشنه بلند و یا صندل در مجالس و جشن‌ها مناسب خواهد بود.

تونیک مناسب برای بدن‌هایی با فرم ساعت شنی

از آنجایی که فرم ساعت شنی جزوه اندام‌های ایده آل هم برای زنان و هم برای مردان به حساب می‌آید، در نتیجه این افراد می‌توانند از هر مدل تونیکی استفاده کنند و محدودیتی در پوشش این نوع لباس ندارند. همینطور نباید از استفاده از یک کمربند بر روی تونیک غافل شد.

تونیک مناسب برای بدن‌هایی با فرم مستطیل

بهتر است افرادی که بدن‌هایی با فرم مستطیل دارند مانند افرادی با فرم بدن ساعت شنی و سیب، هنگام انتخاب تونیک دقت زیادی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود مدل این نوع لباس آن‌ها کمر تنگی داشته باشد. برای این کار نیز می‌توانند از کمربند استفاده کنند و یا از تونیکی با پلیسه استفاده کنند.

تونیک مناسب برای بدن‌هایی با فرم ظریف

افرادی که بدن‌های طریفی دارند باید توجه کنند که این نوع پوشش برایشان بلند نباشد. همینطور انواع تونیک‌ها با یقه‌ها و آستین‌های بلند و یا کوتاه را می‌توانند بپوشند.

تونیک قرمز آستین کوتاه

سخن آخر

تونیک از جمله لباس‌های پر طرفدار زنانه است و امروزه نیز بین مردان نیز محبوب شده است. همینطور این نوع لباس قدمت تاریخی دارد. توینک زنانه می‌تواند در دسته‌های مجلسی، تونیک زنانه خانگی و یا تونیک زنانه اسپرت طراحی شود. همینطور پارچه‌ها و رنگ‌های استفاده شده در آن نیز محدودیت ندارد. تنها باید فرم بدن را در نظر گرفت.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *