از اساسی‌ترین نیازهای ما در دنیای امروز می‌توان به انواع لباس زیر اشاره کرد. پوشیدن لباس زیر به نظر شما چقدر اهمیت دارد؟ از لباس‌های زیر مهم نیز می‌توان به شورت و سوتین اشاره کرد که استفاده از این لباس‌ها بیش از لباس‌های دیگر مورد توجه افراد در جوامع مختلف قرار می‌گیرد.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که شورت و یا سوتین را چه کسی اختراع کرده است؟ تا به حال به تاریخچه شورت توجه کرده‌اید؟ اگر این مطالب می‌تواند برای شما جالب باشد، با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با تاریخچه لباس زیر آشنا کنیم.

تاریخچه لباس زیر

اغلب تاریخچه استفاده از برخی وسایل، بسیار پر‌فراز و نشیب بوده و دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود. اگر برایتان جالب باشد، می‌خواهیم تاریخچه لباس زیر را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

شاید این لباس‌ها به ظاهر کم اهمیت باشند، اما ارزش و مزایای آن‌ها در زندگی ما بسیار بالا است و بی شک در نظافت و سلامتی بدن ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. حتما به گوشتان خورده است که حدود ۱۷۰ هزار سال پیش، انسان‌ها از لباس برای پوشش بدن خود استفاده کرده‌اند. به نظرتان لباس زیر از چه زمانی ابداع شده و انسان‌ها از آن استفاده می‌کردند؟

با توجه به منابع در دسترس، بشر ۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح از لباس زیر استفاده می‌کرد. در آن دوران هدف از استفاده لباس زیر پوشاندن برجستگی‌های بدن زنان بود، البته مردان نیز برای پوشاندن عورت خود از انواع لباس‌های زیر استفاده می‌کردند.

بدون شک اهمیت لباس زیر رفته رفته بیش‌تر مشخص شده که هم اکنون نیز بسیاری از شرکت‌ها به تولید انواع مختلفی از این لباس‌ها مشغول هستند. در ادامه به بررسی تاریخچه لباس زیر در قرون گذشته می‌پردازیم.

لباس زیر قدیمی

لباس زیر در قرن ۱۸ میلادی

در این قرن به‌دلایل مختلفی مشکلات بهداشتی وجود داشت و فرهنگ رعایت بهداشت هنوز جا نیافتاده بود. در این قرن از لباس زیر تنها برای مانع شدن از کثیفی لباس رویی بهره گرفته می‌شد. با این حال می‌توان گفت با این‌که در این دوران از لباس زیر استفاده می‌شد، اما هنوز به اهمیت و ارزش آن پی نبرده بودند.

نجیب زادگان  از لباس‌های زیر با اجناس بسیار گران‌بها استفاده می‌کردند تا لباس رویی آسیبی به اندام حساس آن‌ها وارد نکند. البته کارگران نیز برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از انواع لباس زیر در آن دوران بهره می‌بردند.

شورت قدیمی

لباس زیر در قرن ۱۹ میلادی

در قرن ۱۹ پیش‌رفت چشم‌گیری در تولید لباس‌های زیر به‌وجود آمد. تنوع این لباس‌ها بیش‌تر شد و رغبت مردم برای استفاده از این لباس‌ها بالا رفت. در برخی از لباس‌ها یقه و سرآستین‌ها از هم جدا می‌شدند که اغلب قشر مرفه جامعه از این نوع لباس‌ها استفاده می‌کردند.

اما در این قرن ابداعات زیادی در این مورد انجام شد تا نیازهای قشر متوسط و ضعیف جامعه نیز برطرف شود. لباس‌هایی شبیه تونیک از جنس پشم برای استفاده دهقانان و کارگران پیشنهاد شد. این لباس‌ها در فصول سرد کاربرد بسیار مهمی برای این قشر از افراد جامعه داشتند.

تحول بزرگ در تاریخچه لباس زیر

در سال ۱۸۶۱ در ایالت متحده آمریکا برای اولین بار یک لباس زیر به‌طور رسمی طراحی شد. این لباس زیر یک‌پارچه بود. در همان ابتدا طرفداران زیادی را به خود جذب کرد، البته همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید بانوان باعث رونق بازار این لباس زیر شدند.

چندی نگذشت که مدل مردانه این لباس‌ها نیز وارد بازار شد و مردان زیادی نیز از این طرح استقبال کردند. همین اتفاق، باعث شروع صنعت جدیدی به نام طراحی لباس زیر شد.

رفته رفته رقابت در این عرصه نیز آغاز شد و شرکت‌های زیادی برای جلب رضایت مشتریان در بازار جهانی وارد رقابت شدند. البته نباید از تاثیر صنعت سینما بر رونق این لباس‌ها چشم‌پوشی کرد. ستارگان هالیوودی با پوشیدن انواع لباس‌های زیر مردم را به استفاده از این لباس‌ها تشویق می‌کردند.

لباس زیر در دنیای امروز

لباس زیر در دنیای امروز
لباس زیر در دنیای امروز

در دنیای امروز لباس زیر یک اولویت مهم در زندگی تمام افراد است. همه اقشار جامعه به اهمیت لباس‌های زیر پی برده‌اند و همین مسئله باعث شده است تا از این لباس‌ها در بسیاری از طرح‌ها و مدل‌ها استفاده شود. بدون شک لباس زیر امروزه یک لباس مستقل است و برندهای مختلفی به صورت تخصصی انواع مختلفی از این لباس‌ها را واردبازار می‌کنند.

جنس، طرح، رنگ و مدل‌های مختلفی در دنیای امروز برای این لباس‌ها در نظر گرفته شده تا همه مردم برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها و همچنین برای مد از این لباس‌ها استفاده کنند.

تاریخچه شورت

یکی از اصلی‌ترین لباس‌های زیر، شورت است. تاریخچه شورت نیز می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد. همه می‌دانیم که از آغاز خلقت آدم، انسان از برگ درختان برای پوشش عورت خود استفاده می‌کرد، بنابراین حفظ آبرو و حیا در ذات هر آدمی نهفته است. اما اینکه از چه زمانی واژه شورت مطرح شد، جای سوال است و باید به منابع مختلفی مراجعه کرد.

چنانچه از اطلاعات تاریخی مشخص است، واژه شورت اولین بار در دوره رنسانس مورد استفاده قرار گرفت. کاربرد این لباس زیر برای حفظ پاکدامنی، حفظ بهداشت و جلوگیری از سرما بود. شورت‌ها در اوایل بلند بودند و بر روی ران‌ها می‌افتادند، پس از جنگ جهانی اول، شورت‌های کوتاه وارد بازار شدند.

در اوایل معرفی شورت‌های کوتاه، مردم روی خوشی به آن‌ها نشان ندادند، اما استقبال افراد مطرح جامعه و برخی از ورزشکاران نامی این مسئله را نیز حل کرد و رفته رفته مردم این نوع شورت‌ها را نیز پذیرفتند. از آن پس شورت‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شدند و هر کس با توجه به علاقه شخصی خود از مدل دلخواه استفاده می‌کرد.

پوشیدن شورت از چه زمانی رایج شد؟

همان‌طور که در تاریخچه شورت اشاره شد، برای دانستن این‌که پوشیدن شورت از چه زمانی رایج شد، باید مطالعه عمیقی داشت؛ اما می‌توان با کمی تحقیق به این مسئله پی برد که رواج استفاده از شورت‌ها به اواخر قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ می‌رسد.

در این سال‌ها تحولات بسیاری در مورد علم و فرهنگ رخ داد که استفاده از لباس زیر مانند شورت نیز در این میان این تغییرات بود.

امروزه در بسیاری از کشورها برندهای نامی و پرآوازه وجود دارد که تنها به تولید شورت‌های مخصوص خود می‌پردازند. این روزها سلیقه‌ها متفاوت است و هر کس با توجه به سلیقه خود شورت مناسبی برای خود تهیه می‌کند. شما از چه نوع شورتی استفاده می‌کنید؟ مزایا و معایب انواع شورت‌ها را می‌توانید مطالعه کنید و بهترین نوع را انتخاب نمایید.

تاریخچه سوتین

تاریخچه سوتین

آیا برای شما هم دانستن تاریخچه لباس زیر جالب است؟ یکی دیگر از لباس‌های زیر که استفاده از آن برای زنان به یک امر عادی تبدیل شده است، سوتین است. همه می‌دانیم که این لباس برای پوشش سینه‌های بانوان استفاده می‌شود. از همان ابتدا انسان‌ها به برجستگی‌های زنان حساس بودند و برای پوشش آن‌ها راه‌های مختلفی را امتحان می‌کردند.

در مطالعه تاریخی این مسئله متوجه می‌شویم که یونانیان از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ۳۰۰ سال پس از آن، از سینه بندهای مشخصی استفاده می‌کردند که بسیار باریک بود و تنها هدف آنها مانع شدن از حرکت سینه‌ها هنگام راه رفتن بود.

مخترع سوتین

سال‌ها گذشت تا این‌که در سال ۱۸۲۰ واژه‌ای به‌نام پستان‌بند اختراع شد. البته به‌طور رسمی ثبت نشد و تنها با برخی مدل‌ها به جامعه معرفی شد. مدل‌های مختلفی در طی ۶۰ سال به بازار معرفی شد و فرهنگ استفاده از آن رواج یافت، تا این‌که در سال ۱۸۹۳ بانویی به نام ماری توکک، پستان بند را با یک ایده عالی اختراع کرد و موفق به ثبت آن شد.

اما این پایان کار نیست و باید بدانیم که مخترع سوتین کیست؟ در سال ۱۹۱۳ یکی از چهره‌های معروف شهر نیویورک موفق به ثبت اختراع سوتین به نام خود شد. بانویی به نام مری بلب جاکوب به کمک خدمت‌کارانش و به کمک ابزارهای کمی، کرست را اختراع کرد تا اکنون شاهد عفاف زنان در سراسر جهان باشیم.

سوتین در دنیای امروز

هر کجای جهان که باشید، اگر به بازار لباس زیر سر بزنید، از تنوع سوتین و لباس زیرهای مختلف متعجب خواهید شد. اهمیت لباس‌های زیر از نظر بهداشت همواره توسط مشاورین به مردم گوش‌زد می‌شود و خوشبختانه فرهنگ استفاده از آن جا افتاده است.

امروزه مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر بانویی با توجه به سلیقه خود می‌تواند مدل دلخواه خود را انتخاب کند. در این مطلب حتما متوجه فراز و نشیب تاریخچه لباس زیر شده‌اید و دانستید که چقدر کار شده تا این لباس‌ها در این اشکال و مدل‌های مختلف تولید شوند.

سخن پایانی

لباس زیر در دنیای امروز یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان‌ها تلقی می‌شود. حفظ آبرو و پاکدامنی، حفظ بهداشت، تاثیر آن بر لباس‌‌‌های رویی و… از جمله مسائل مهمی است که نقش لباس‌های زیر را پررنگ کرده است.

ما در این مطلب شما را با تاریخچه لباس زیر آشنا کردیم تا به فراز و نشیبی که در سالیان مختلف بر سر این لباس‌ها آمده است پی ببرید.

استفاده از شورت در دوران رنسانس رواج یافت و تقریبا در آن سال‌ها واژه شورت ابداع شد. مخترع سوتین خانم مری بلب جاکوب در سال ۱۹۱۳ توانست این اختراع مهم را به نام خود ثبت کند. در دنیای امروز انواع لباس زیر در جای جای جهان تولید و برای مصرف عموم روانه بازار می‌شود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *