امروزه بسیاری از افراد از کلمه سوتین به عنوان نوعی لباس زیر زنانه استفاده می‌کنند. در صورتی که هنوز عده‌ای پیدا می‌شوند که به همین سبک لباس زیر کرست می‌گویند. اگر دقت کرده باشید بیشتر نسل‌های قدیم از این کلمه استفاده می‌کنند.

اما آیا تفاوت بین این دو تنها در اسم آنها خلاصه می‌شود یا در نوع مدل و کاربرد نیز با یکدیگر تفاوت دارند؟ دلیل نامگذاری چنین اسمی چه بوده؟ اگر این سوالات برای شما هم پیش آمده تا انتها همراه ما باشید تا به توضیح هر یک بپردازیم.

کرست چیست؟

کرست در اصل کلمه‌ای فرانسوی بوده که نوعی پوشش محسوب می‌شود. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که کرست پوششی است که تنها برای خانم‌هاست در صورتی که آن نوعی پوشاک بوده که در انواع زنانه و مردانه به تولید می‌رسد.

از لحاظ شکل ظاهری و کاربردی کرست‌ها به نسبت سوتین‌ها پوشش دهی بسیار زیادی داشته و معمولا برای خانم‌ها نوعی سینه بند هم به حساب می آید. همچنین در هنگام پوشش متوجه خواهید شد که این سبک از لباس بسیار محکم و سفت بوده و در جمع کردن و لاغر نشان دادن اندام شما تاثیر بسزایی دارد.

از لحاظ ظاهری کرست‌‌ها پوشش بیشتری را به نسبت سوتین‌ها دارند و تقریبا قسمت کمر به بالای بدن را پوشش می‌دهند به همین دلیل کاملا با سوتین‌ها که فقط قسمت سینه‌ها را پوشش می‌دهند متفاوت‌اند.

انواع کرست

عکس انواع کرست قدیمی

از لحاظ کاربردی زمانیکه کرست‌ها طراحی و به تولید رسیدند بیشتر از هر چیز جنبه زیبایی و درمانی داشتند. به این صورت که معمولا برای درد‌های ستون فقرات و قسمت‌هایی از مفصل‌ها مخصوصا مفصل‌های بالاتنه به کار می‌رفت. به مرور زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی  درد‌های مفصلی و دیگر قسمت‌های بدن به وسیله علوم جدید درمان شدند و کاربرد درمانی کرست‌ها به مرور کمرنگ شد و به حاشیه رفت.

در نتیجه تنها چیزی که از کرست‌ها باقی ماند کاربرد آنها به عنوان سینه بند یا همان سوتین‌ها بود به همین دلیل است که امروزه عده‌ای هنوز به جای سوتین از کلمه کرست استفاده می‌کنند بدون اینکه تفاوت این دو را بدانند.

فرق کرست با سوتین چیست؟

پس اگر کرست‌ها همان سوتین‌ها نیستند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که اسم این دو پوشش متفاوت است. نوع مدل، کاربرد و شکل ظاهری آنها نیز با یکدیگر فرق می‌کند و اکثر خریدارن به اشتباه آن‌ها را با هم یکی می‌دانند.

سوتین

عکس سوتین

در ادامه به طور مفصل به تفاوت اصلی سوتین و کرست‌ها از هر لحاظ می‌پردازیم. اگر تفاوت این دو محصول برای شما هم جذاب است تا انتها همراه ما باشید.

همانطور که قبلا گفتیم کرست‌ها بیشتر از آنکه جنبه زیبایی داشته باشند؛ جنبه درمانی آنها مدنظر بود و دراکثرمواقع به عنوان لباس زیری برای خوش فرم بودن لباس رویی و خوش اندام نشان دادن به کار می‌رفت.

در صورتی که سوتین‌ها تنها نوعی سینه بند بوده که فقط قسمت بالاتنه را پوشش داده و بیشتر از هرچیز جنبه ظاهری دارند.

از دیگر تفاوت‌های برجسته کرست و سوتین‌ها می‌توان به انواع زنانه و مردانه بودن آنها اشاره کرد. سوتین‌ها فقط مخصوص خانم‌ها بوده در صورتی که کرست‌ها برای تمامی افراد در هر دو نوع زنانه مردانه تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از لحاظ پوشش ظاهری کرست‌ها تقریبا از کمر به بالا را به صورت پشت و رو کاملا پوشش داده و برعکس سوتین‌ها فقط سینه‌های شما را می‌پوشانند.

کرست توری جدید

کرست توری جدید

 تفاوت این دو لباس زیر را به صورت خلاصه و تیتروار برای شما بیان می‌کنیم:

  1. کاربرد و استفاده زنانه و مردانه از کرست‌ها، برعکس سوتین‌ها
  2. پوشش دهی کامل بدن از قسمت کمر به بالا در کرست
  3. پوشش دهی کاربردی درمانی کرست‌ها
  4. پوشش دهی از لحاظ جنبه ظاهری سوتین‌ها
  5. گستردگی تنوع در سوتین‌ها به نسبت کرست‌ها
  6. قدمت بیشتر کرست‌ها در مقابل سوتین‌ها

کرست قدیمی

انواع کرست‌ها

با توجه به مطالب بالا احتمالا متوجه شدید که بیشتر تمرکز ما بر روی انواع کرست ها است. کرست‌ها در دو نوع زنانه و مردانه تولید می‌شوند، برای آشنایی بیشتر با این سبک از لباس زیر همراه ما باشید.

کرست زنانه

کرست‌های زنانه که از قسمت ناف به بالا را پوشش می‌دهند معمولا کاربرد زیبایی داشته و برای خوش فرم نشان دادن لباس رویی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از انواع کرست‌های زنانه دقیقا همان پوششی است که حالت گن دارد و معمولا در زیر لباس‌های اشرافی قدیمی پوشیده می‌شد که امروزه نیز گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند که اکنون جای خود را به گن‌ها داده‌اند.

کرست زنانه

جدای از جنبه ظاهری که معمولا گزینه پررنگ تری برای خانم‌هاست. کرست‌های زنانه نیز همانند انواع مردانه از لحاظ درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کرست مردانه

این نوع لباس زیر در قدیم بیشتر جنبه درمانی داشته تا ظاهری، به این صورت که برای درمان درد‌های مفصل و حتی گاهی مهره‌های ستون فقرات به کار می‌رفته است.

به مرور زمان جدای از جنبه درمانی کرست‌های مردانه، استفاده‌های دیگری نیز از این سبک از لباس زیر شد و کرست‌های مردانه رفته رفته به سینه بند‌های ورزشی تبدیل شدند.

سینه بند‌های ورزشی مردانه برای درمان ژنیکوماستی یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. همچنین افرادی که عمل‌های جراحی سنگین انجام داده استفاده از این نوع کرست های مردانه برای آنها لازم و ضروری است. همچنین بعد از گذراندن دوره نقاهت برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است در کوتاه مدت نیز از آنها استفاده شود.

کرست مردانه یا به عبارتی سینه بند‌ها کاربرد‌های متنوع دیگری نیز دارند، افرادی که به دلیل داشتن مشکلات هورمونی با رشد غیر طبیعی سینه‌های خود مواجه هستند نیز می‌توانند از این نوع لباس زیر استفاده کنند.

توجه داشته باشید در تمامی این موارد، استفاده از کرست‌های مردانه یا همان سینه بند‌های مردانه طبی توصیه می‌شود که هر بیمار با توجه به نیاز خود انواع متفاوت آن را انتخاب می‌کند.

پس استفاده نا آگاهانه و خود سرانه از انواع باند‌های کشی و دیگر گزینه‌های پارچه‌ای غیر استاندارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ممکن است در کوتاه مدت نیاز شما را برطرف کنند اما در بلند مدت قطعا اثرات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.

کرست درمانی چیست؟

ممکن است این عبارت همانند کرست مردانه به ندرت به گوشتان خورده باشد. کرست درمانی در اصل حکم همان کمربند‌های طبی که امروزه استفاده می‌شود را دارد.

کرست‌هایی با قابلیت درد درمانی یا همان کمربند‌های طبی به گونه‌ای طراحی شدند که مناسب افرادی است که از کمر درد رنج می‌برند. این سبک از لباس زیر برای درمان درد قسمت های پایینی کمر بهترین گزینه است.

کرست درمانی

از کمربند‌های طبی بعد از انجام عمل‌های جراحی با هدف تثبیت مهره‌های ستون فقرات استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از آنها در مواقعی که ناحیه کمر آسیب کمتری دیده برای جلوگیری از درد و پارگی‌های احتمالی بعدی بهترین گزینه است.

به عبارتی دیگر استفاده از این نوع کمربند از آسیب‌های خفیف و احتمالی در ناحیه کمر جلوگیری می‌کند. از دیگر مزایای استفاده از کمربند طبی یا همان کرست درمانی می‌توان تثبیت و تقویت ناحیه شکم و اطراف نیز اشاره کرد.

مورد استفاده برای شغل‌های سخت و پر خطر

اگر حرفه و شغل شما به گونه ای است که به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی در ناحیه کمر و اطراف می‌شوید بعد از آسیب دیدگی با استفاده از کمربند طبی و کرست درمانی می‌توانید با پیشگیری از کشیدگی مهره‌های ستون فقرات و دیگر نواحی بدن به سرکار باز گردید.

دیسک کمر

بسیاری از مردم از مشکل رایج دیسک کمر رنج می‌برند و در نتیجه عده زیادی با انجام عمل‌های جراحی و… مشکل کمر خود را حل می‌کنند. اما برخی از افرادی که از دیسک کمر رنج می‌برند ممکن است بنا به تشخیص پزشک نیاز به استفاده از کرست درمانی یا کمربند طبی داشته باشند.

به همین دلیل از قدیم تا به امروز کرست درمانی و استفاده از کمربند‌های طبی بهترین گرینه برای تسکین درد دیسک کمر است. حتی اگر شما عمل جراحی نیز انجام داده باشید ممکن است بعد از آن استفاده از کمربند‌های طبی به شما توصیه شود.

نحوه کاربرد و استفاده از این سبک از لباس زیر به گونه ای بوده که تمامی کمر شما در بر گرفته و با پوششی سفت و محکم از آسیب و کشیدگی دیگر نواحی بدن شما جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید استفاده نادرست از این نوع کمربند می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. به همین دلیل قبل از استفاده حتما نوع طبی آن را انتخاب کرده و نحوه درست استفاده از آن را از پزشک مورد خود نظر حتما بپرسید.

سخن پایانی

در انتها با یک نتیجه گیری کلی از تمامی مباحث گفته شده همراه شما هستیم:

  • همانطور که گفتیم بسیاری از مردم کرست و سوتین را یکی دانسته و با گفتن کلمه کرست کاربرد سوتین برایشان تداعی می‌شود.
  • کرست ها در اصل لباس زیری هستند که به نسبت سوتین ها بیشتر قدمت داشته و قسمت بسیار بیشتری از بدن را پوشش می‌دهند.
  • کرست‌ها برعکس سوتین‌ها در انواع مدل‌های مردانه با هدف و کاربرد درد درمانی طراحی و به تولید رسیدند.
  • کرست‌های زنانه بیشتر جنبه ظاهری داشته و برای خوش فرم نشان دادن لباس رویی استفاده شده و کمتر با هدف درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • با انتخاب درست انواع کمربند طبی و استفاده استفاده درست تر از آنها در تسکین دردهای ناحیه کمر و پیشگیری مشکلات مفصلی دیگر به راحتی می‌توانید به خود کمک کنید.
دسته‌ها: لباس زیر زنانه

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *