لباس زیر از جمله لباس‌هایی است که توصیه می‌شود پس از مدتی استفاده دور انداخته و لباس زیر جدید خریداری شود. از سوی دیگر این نوع لباس چون مدام شستشو می‌شود دوام زیادی نمی‌تواند داشته باشد. در نتیجه دوخت لباس زیر هم می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و هم این امکان وجود خواهد داشت که لباس زیرهایی مناسب با سلیقه خود را بدوزید.

از آنجایی که لباس‌های زیر، پوشاک حساسی هستند؛ باید در دوخت آن‌ها دقت کرد و به نکات خیاطی لباس زیر اهمیت داد. در صورتی که بتوانید در این کار موفق باشید و لباس زیر مناسب و مورد پسند مشتری را وارد بازار کنید، این امکان را خواهید داشت تا بتوانید برند لباس زیر خودتان را داشته باشید.

خیاطی لباس زیر

لباس زیر هم برای مردان تعریف شده است و هم برای زنان و از جمله لباس‌های ضروری به شمار می‌رود. این نوع پوشاک می‌تواند شامل شورت‌های زنانه و مردانه، زیرپوش، تاپ و… باشد. لباس زیر از آنجایی که مستقیما با بدن در تماس است باید در کنار توجه به تمیزی آن، به نکاتی از جمله دوخت لباس زیر توجه کرد. هنگام خیاطی و دوخت لباس زیر باید جنس و نحوه دوخت آن را با دقت مشخص کنید و  به مرور زمان محصولات دوخته شده خود را روانه بازار کنید.

خیاطی شورت

نحوه دوخت شورت

شورت از جمله لباس زیری است که بسیاری از افراد چندین دسته از آن را دارند. نحوه دوخت شورت‌ مردانه و زنانه  با هم متفاوت است و آن‌ها را با توجه به مواردی از جمله دور باسن و اندازه فاق و… می‌دوزند. برای دوخت شورت‌های مردانه و زنانه از پارچه‌های با کیفیت و معمولا راحت استفاده می‌شود. این پارچه‌ها می‌توانند پارچه‌هایی از قبیل تریکو، پنبه، لاکرا کشی و… باشند.

شورت‌های ساده‌ای که به صورت روزانه استفاده می‌شود، معمولاً دارای پارچه‌های پنبه‌ای و نخی هستند. برای دوخت لباس زیر از جمله شورت مردانه و زنانه نیاز به الگوی شورت خواهید داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات خیاطی لباس زیر، نحوه دوخت شورت مردانه و زنانه، نمونه الگوی ساده‌ای از دوخت لباس زیر را به شما معرفی کنیم.

دوخت شورت مردانه

برای شروع و دوخت یک شورت ساده و راحت، یک جفت شلوار تهیه کنید. اینها باید شلوارهایی باشند که سایز خود شخص باشد، نه شلوارهایی که چند سایز خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند و با کمربند نگه داشته می‌شوند. به سایز شلوار توجه کنید. برای مثال 32×34 به این معنی است که دور کمر 32 و درز آن 34 است. شما به این دو اندازه نیاز دارید.

بعد، شلوار را صاف پهن کنید و اندازه ران را بگیرید. سپس آن‌ها را تا کنید و اندازه بگیرید. حالا به یک تکه بزرگ کاغذ پیش نویس نیاز دارید. حالا یک مستطیل بکشید که 1/2 اندازه باسن به اضافه 4 اینچ عرض و عمق بالا آمدن به اضافه 1/2 اینچ ارتفاع دارد. مرکز خط پایین مستطیل را پیدا کنید و یک خط به سمت پایین بکشید که 1/3 طول درز را گسترش دهد.

سپس از گوشه مستطیل به مرکز اندازه بگیرید و آن اندازه را بر 4 تقسیم کنید. از یک طرف مستطیل آن مقدار را اندازه بگیرید.

در گوشه جلو، یک خط 1 اینچی در 45 درجه بکشید. در گوشه پشتی خطی بکشید که 2 اینچ در 45 درجه امتداد دارد. منحنی ایجاد کنید که علامت شما را هم برای جلو و هم برای پشت لمس کند. سپس خطوط (1/3 از درز) را از نقطه فاقی که ایجاد کرده‌اید به پایین اضافه کنید. این‌ها درزهای لباس زیر شما خواهند بود.

در نهایت، پایین خط درز جلو را به اندازه 1 اینچ به سمت مرکز و خط درز پشت را نیز 2 اینچ به سمت مرکز حرکت دهید. خطوط را به هم وصل کنید و الگو شما تمام شد.

دو تا از این الگو را با پارچه تا شده برش دهید تا یک پای راست و یک پای چپ داشته باشید. بهتر است برای دوخت آن از پارچه‌های راحت استفاده کنید. و حتما توجه کنید پارچه‌های مناسبی را انتخاب کنید که در پوست قسمت‌های تناسلی التهاب ایجاد نکند. سعی کنید سراغ پارچه‌های نایلونی و پارچه‌هایی با بافت زبر نروید. بعد شورت خود را تا کنید تا دو درزی که دوخته‌اید یکی روی دیگری قرار گیرد. درزها را با هم هماهنگ کنید و آنرا بدوزید.

لبه بالایی را روی 1/4 اینچ تا کنید، سپس دوباره 1/2 اینچ تا کنید. نزدیک به چین پایین بخیه بزنید و یک قسمت را باز بگذارید تا کش را وارد کنید. کش 1 اینچی پهن را با یک سنجاق ایمنی وارد کنید. انتهای کش را به هم دوخته و سپس روکش را بسته بدوزید. برای سجاف کردن قسمت پایین، 1/4 اینچ و سپس 1/2 اینچ تا کنید و نزدیک به لبه تا شده بخیه بزنید. شورت مردانه شما آماده استفاده است.

دوخت شورت زنانه

شورت‌های زنانه دارای انواع زیادی هستند از جمله این انواع می‌توان به شورت پادار، شورت کلاسیک، مدل هیگرز و غیره اشاره کرد. که در مطلب انواع شورت‌های زنانه آنها را به صورت کامل‌تر مورد بررسی قرار داده‌ایم. هر کدام از آن ها میان خانم‌ها طرفداران خود را دارد. برای آنکه این مدل شورت‌ها را بدوزید و نکات خیاطی لباس زیر را در ان‌ها رعاین کنید، نیاز است الگو و نحوه دوخت آن را بلد باشید. در ادامه قصد داریم یک نوع الگو برای دوخت شورت زنانه به شما معرفی کنیم.

از جمله نکات خیاطی لباس زیر تشخیص مقداری کشسانی بودن پارچه است. زیرا معمولاً در دوخت لباس‌های زیر از پارچه‌های کشی استفاده می‌شود. برای آنکه بتوانید میزان کشسانی بودن پارچه را اندازه بگیرید. آن را ۱۰ سانت بکشید. این کشیدن لازم نیست زیاد و کم باشد در این صورت آن را اندازه گیری کنید. مثلا اگر پارچه شما پس از کشش ۱۰ سانتی‌متر شود. آنگاه لازم است تا هر ۱۰ سانت از پارچه، سه سانت از آن را کمتر در نظر بگیرید. برای رسم الگوی شورت زنانه یک مستطیل رسم کرده و عرض آن را با توجه به عرض دور باسن رسم کنید.

مقدار به دست آمده را بر چهار تقسیم کنید. سپس آن را از عدد به دست آمده،  کم کنید. البته مقداری که از عدد به دست آمده کم می کنید بستگی به میزان کشش پارچه دارد. عرض کادری که قرار است اندازه گیری شود قد فاق است که باید با توجه به هر فرد اندازه گیری شود. از جمله نکات خیاطی لباس زیر توجه به مدلی است که باید مد نظر قرار گیرد.

عرض مستطیل برابر با قطر فاق یا برآمدگی شورت خواهد بود که لازم است ۲ تا ۴ برابر شود و یا یک به سه برابر. قد فاق گفته شده می‌تواند با توجه به سایز و اندازه یک شخص تغییر کند. الگوی ارائه شده الگوی جلوی شورت بود. لازم است الگویی برای قسمت جوجک که بین پشت و جلوی شورت قرار می‌گیرد نیز در نظر گرفته شود.

برش پارجه

نکات دوخت لباس زیر

همانطور که قبلاً گفتیم لباس زیر لباس بسیار حساسی است. زیرا به صورت مستقیم با پوست بدن انسان در تماس است. در نتیجه انتخاب جنس لباس و نحوه دوخت آن و نکات خیاطی لباس زیر، بسیار مهم خواهد بود. برای آن که بخواهید برای خودتان لباس زیر بدوزید و یا وارد کار خیاطی لباس زیر شوید، لازم است تا یکسری نکات را رعایت کنید.

اگر در این کار موفق شوید در این صورت هم می‌توانید لباس زیر مناسب برای خودتان را بدوزید و هم آن را روانه بازار کنید. از جمله نکات مهمی که باید برای دوخت لباس زیر و به خصوص نکات دوخت شورت در نظر بگیرید، استفاده از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای است.

خیاطی

پارچه‌های نخی و پنبه‌ای مناسب ترین جنس پارچه برای این نوع لباس‌ها به شمار می‌روند. بسیاری از افراد می‌دانند که لباس زیر نخی و پنبه‌ای بهترین نوع لباس زیر است و اغلب در بازار طرف این نوع جنس می‌روند. همینطور لازم است با الگوهای لباس زیر از جمله شورت‌های مردانه و زنانه آشنا باشید. و آن‌ها را با توجه به استانداردهایی که در دوخت لباس‌های زیر به کار گرفته می‌برند؛ بدوزید. استفاده از کش‌های مناسب و نخ‌های با کیفیت می‌تواند باعث افزایش دوام و کیفیت این نوع لباس شود.

نکته دیگر در رابطه با لباس زیر آن است که به خصوص خانم‌ها تمایل دارند لباس‌زیرهای فانتزی و زیبا نیز در کمد لباس خود داشته باشند. در نتیجه یادگیری نکات خیاطی این نوع لباس زیر می‌تواند به جا باشد. در این صورت می‌توانید هم برای خودتان و هم مشتریانتان این مدل لباس را بدوزید. برای دوخت لباس زیرهای زنانه می‌توانید از پارچه‌های ساتن و یا توری و … استفاده نمایید.

لوازم خیاطی

سخن آخر

ممکن است مایل باشید لباس زیرتان را خودتان بدوزید و یا بخواهید وارد این کار شوید و برند لباس زیر خود را داشته باشید. در این صورت لازم است تا با نکات خیاطی لباس زیر آشنا باشید. الگو شورت مردانه و یا زنانه را بدانید. دوخت شورت دارای نکات سختی نیست و با کمی دقت به راحتی می‌توانید انواع لباس زیر را بدوزید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *